Helsinki Early Music Festivalin taustayhteisössä Encanto Music ry:ssä on pohdittu ajan olemusta jo yhdistyksen perustamisaikaan vuonna 2014. Tartuttiin kreikan kielen aikaa ilmaiseviin käsitteisiin kronos ja kairos. Ajan järjestely, sen mittaaminen, menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus mahtuvat kronos-termin alle, mutta etenkin kairos on kiehtonut kronoksen rinnalla. Kairos merkitsee oikeaa hetkeä ja viittaa ajan laatuun ja ajoitukseen.
Kysymys ajan määrästä ja laadusta nousi pintaan viestiketjussa, jossa suunniteltiin klarinettitaituri Lorenzo Coppolan kanssa Oopperaa sanoilla ja ilman -ohjelmaa vuoden 2022 festivaalille. Tapahtumasta päätettiin tehdä kokeellisen festivaalin hengessä kiireetön ilta kesäfestivaalitunnelmien tai oopperaesitysten tyyliin. Lorenzo Coppola on jo henkilönä kuin ooppera yhdessä persoonassa ja tällä kerralla hänet päästetään valloilleen myös harjoitustilanteen ulkopuolella kaikkien kuulijoiden riemuksi. Kamarimusiikkiteosten lomassa luvassa on näyttämöllisiä kohtauksia ja myös kiintoisaa tietoa esimerkiksi historiallisista klarineteista. Kahteen paussiin liittyy myös yllätyksiä, kenties tarjoilujen kautta, minkä lisäksi paussit tarjoavat mahdollisuuden osallistua yhteen, kahteen tai kaikkiin kolmeen osioon, jos siltä tuntuu. Tämän tapahtuman yhteydessä voi pohtia, onko oikeasti kiire? Onko jokaisen hetken oltava ohjelmoitu? Voiko taidetapahtumassa olla läsnä välillä intensiivisesti, välillä uinahdellen?
AIKA - JOITAIN MIELIKUVIA
Kronos festivaalilla - Festivaalin järjestämiseen kuuluu paljon konkreettisia aikaan liittyviä toimia. Ohjelman suunnittelu, rahoituksen hankinta, tuotanto ja tiedotus merkitään vuosikelloon ja festivaaliajan tapahtumat yksityiskohtaiseen lukujärjestykseen, jossa on huomioitu tapahtumien järjestys yleisön näkökulmasta ja ajankohdat taiteilijoiden harjoitteluun -ruokapausseja unohtamatta.
Kairos - hetki, jolloin jotain erityistä tapahtuu.
Ajan suhteellisuus - minuutti, tunti tai päivä voivat tuntua iäisyydeltä tai hujaukselta. Joulupukin odotus jouluaattona lapsena on ollut tuskastuttavaa, minuutit ovat madelleet. Toisaalta hieno taide-esitys, innostava työimu tai hauskanpito kaverin kanssa tuntuvat yhdeltä hujauksesta, vaikka kello kertoisi aikaa kuluneen paljonkin. Ajan laatu on hyvin erilainen. Ajatusleikkinä voisi pohtia, pitäisikö etsiä tylsyyttä, jotta saisi itselleen kokemuksen pitkästä elämästä?
Aika musiikissa - tempo, aika-arvot...hienossa musiikkihetkessä aika katoaa. Vastaan saattaa myös tulla teos, jossa sama melodia tai teema kulkee yhtä aikaa tai eri aikoina samalla, kaksinkertaisella tai vaikkapa nelinkertaisella tempolla. Hitaista, hitaista nuoteista syntyy avaruudellinen kokemus, aavistus iäisyydestä. Esimerkiksi Monteverdin musiikissa saattaa tulla vastaan tällaisia kokemuksia.
Ajanhallinta - kuinka aikaa voisi hallita, sehän kulkee kaikille samaan tahtiin! Mutta se, mihin päätämme käyttää kronos-aikaamme, on osittain käsissämme. Mille haluamme antaa aikaamme?
Kiire - kiireessä on epäsuhta kronologisen ajan ja kaiken sen välillä, mitä tahdomme tai kenties täytyisi (miksi?) tehdä. Festivaalia halutaan rakentaa kiireettä ja haudutellen, mutta vuosikello tikittää vieressä. Kaikki se hyvä, jota halutaan antaa kuulijoille, ottaa aikansa. Nautimme kiireettömistä kesälomapäivistä. Voiko tunteen tallentaa ja ottaa esiin talviarjen keskellä?
Tämä hetki - tämä hetki, tämä sekunnin sadasosa on hyvä. Ja seuraava. Ja seuraava. Tämä hetki, tässä hetkessä läsnäolo on erityisen tärkeää menneisyyteen tai tulevaisuuteen liittyvien kriisien aikana. Tämä hetki on ikuisduuden tai ei minkään mittainen. Tämä hetki on hyvä, seuraavaa hetkeä ei kukaan meille takaa.
Uni - uni on välitila ajassa, mielen tauko ajan kulusta.
Matka-aika - matka-aika on paikkoihin liittyvä välitila, hitaalta tuntuva, mikäli mielessä on päämäärä. Jos taas matkanteko itsessään, tämä hetki, on matkan tarkoitus, muuttuu matkanteko rikkaaksi kokemukseksi, joka menee ohi hetkessä. Pitkän junamatkan raiteiden tasainen kolina rauhoittaa.
Lisää aikaa - haluan lisää aikaa tehdäkseni kaiken, minkä haluan. Aikaa ei saisi heittää hukkaan. Haluamme tehdä enemmän, jotta mitään tärkeää ei jäisi kokematta.
Muutostila - kuinka paljon aikaa muutos vaatii?
Tylsistyminen - tylsistyminen voi olla yksi luovuuden taustavoima. Aika kulkee hitaasti. Mutta kun tylsistymisestä löytää hetken ja matkan, tylsistyminen katoaa. Kuin uni, joka tulee pakottamatta, lähtee tylsistyminen pakottamatta, tälle hetkelle tilaa antaen.
Vanhuus ja kiireettömyys - takana pitkä eletty elämä, pienet asiat ja tämä hetki muuttuvat arvokkaaksi.
Ajan pysähtyminen - aika pysähtyy shokkitilanteessa. Tyhjyys.
Aika-avaruus - aika-avaruus on neliulotteinen avaruus, jossa on kolme avaruudellista ulottuvuutta (pituus, leveys ja syvyys) ja yksi aikaulottuvuus. Maailmankaikkeus on efektiivisesti aika-avaruus. Suhteellisuusteoriassa aika-avaruus on keskeinen käsite kuten intervalli, joka kuvaa tapahtumien välistä 'etäisyyttä' tässä aika-avaruudessa. Lue lisää.
/ OOPPERAA SANOILLA JA ILMAN - Matka wieniläisen klassismin teatraalisuuteen
/ To 13.10.2022 19.00 Balderin sali,
Aleksanterinkatu 12, 00170 Helsinki
Mozart–Haydn–Schubert–Beethoven
1st round: a round trip from sadness to happiness, and back...
Présentation of clarinetto d'amore, its theatrical potential
Opera seria and opera buffa and their influence on music and instrumental chamber music.
Commedia dell'arte
Little fragment of Figaro opening duo
Information about Mozart sonata
W. A. Mozart (1756-1791) :
Sonata in e minor KV304 for clarinetto d'amore and fortepiano (from the original for violin and fortepiano) (1778) (12')
- Allegro
- Tempo di Menuetto
Some examples of gestures of commedia dell'arte in this sonata.
J. Haydn (1732-1809):
Sonata in C major for fortepiano Hob. XVI:48 (1789) (12')
- Andante con espressione
- Rondo : presto
The tradition of arrangement - instruments singing and declaming as a voice
F. Schubert (1797-1828) :
- "Gute Nacht" (from "Winterreise", 1828), for clarinet and fortepiano (19th Century arrangement, by Carl Bærmann) (4')
The concept of emotional storm in opera, connected to the Andantino which follows.
- Andantino in f# minor, from Sonata in A major for fortepiano D959 (9’)
Short break with tea and conversation
2nd round: 100% Commedia dell'arte
Few examples of the beginning and possible interpretation.
W. A. Mozart : Trio in E flat KV498 for clarinet, viola and fortepiano, "Kegelstatt Trio" (1786) (20')
- Andante
- Menuetto
- Rondeaux : allegretto
Same for Beethoven.
L. van Beethoven (1770-1827) :
Trio op. 11 for clarinet, cello and fortepiano "Gassenhauer Trio" (1797/8) (20’)
- Allegro con brio
- Adagio
- Tema con variazioni "Pria che l'impegno" : allegretto (theme by J. Weigl [1766-1846] from the opera "L'Amor Marinaro", Vienna, 1797)
Short break with tea and conversation.
Third round: more commedia dell'arte...
W. A. Mozart :
Quartet in E flat major for clarinet, viola, cello and fortepiano KV493 (1786) (25')
(arrangement with clarinet instead of violin)
- Allegro
- Laghetto
- Allegretto
Lähteitä:
Kirjoita ensimmäinen kommentti
Kirjoita kommenttisi