Suomalaisen barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Petteri Pitko kertoo kansainvälisyydestä ja ohjelmasuunnittelun vaiheista.
Olet asunut Suomen lisäksi Saksassa ja esiintynyt lukuisissa eri maissa eri orkesterien ja yhtyeiden kanssa. Mitä kansainvälisyys merkitsee sinulle taiteilijana?
Opiskelin ja asuin 2000-luvun alussa Berliinissä, joka on kansainvälinen, elämän kaikkia puolia täynnä oleva, hyvin rosoinen kaupunki. Nuorena opiskelijana eri taustoista tulevien ihmisten kohtaaminen oli silmiä ja ajattelua avartavaa, ei aina helppoa mutta äärettömän merkityksellistä. Kansainvälisyys pyrkimyksenä eri kielten ja ajattelutapojen, kulttuurien ja tapojen kohtaamiseen ja ymmärtämiseen on olennaisen tärkeää meille kaikille, ei vain taiteilijoille vain kaikille ihmisille.
Olet ollut suunnittelemassa Wieniläinen ilta -ohjelmaa Helsinki Early Music Festivalille. Millaisia vaiheita ohjelmasuunnitteluun on kuulunut?
Ohjelmasuunnittelu on lähes aina vuoropuhelua konsertin eri tekijöiden välillä. Tässä tapauksessa ideointi lähti liikeelle Mauro Giulianin kitarakonsertosta, jonka Petri Kumela soittaa FiBOn solistina. Italialainen Giuliani asettui 1800-luvun alussa Wieniin, missä konsertto sai sitten kantaesityksensä. Oli luontevaa rakentaa teoksen ympärille ohjelma, joka esittelee Wienin rikkaan musiikkiperinnön aarteita eri vuosisadoilta. Ohjelmasuunnittelu vaatii niin musiikin historian kuin nuottilähteidenkin tutkimista, hyvien ja kiinnostavien, käytettävissä olevalle kokoonpanolle sopivien kappaleiden metsästämistä ja niiden asettelemista dialogiin toistensa kanssa. Tästä palapelistä lopullinen ohjelma sitten muotoutuu.
Millaiset asiat motivoivat sinua taiteen tekemiseen henkilökohtaisella ja yhteiskunnallisella tasolla?
Tässä kompleksisessa ja konfliktien täyttämässä maailmassa toivon musiikin antavan kuulijoille iloa, lohtua, ajattelun aihetta, viihdykettä tai vaikka hetken hengähdystauon arjen keskellä. Nämä kuulijoiden kohtaamiset ovat yksi tärkeä motivaation lähde. Musiikissa on kiehtovaa sen aineettomuus ja samalla merkityksellisyys, se miten nuo eri tavoin organisoidut äänet kantavat mukanaan valtavan monimutkaisia merkitysten verkostoja, joiden ympärille on rakentunut vuosisatojen kuluessa iso ekosysteemi. Työskentely muusikkona tässä musiikin ekosysteemissä ulottuu niin yhteiskunnalliselle tasolle kuin abstraktimmille ja henkisemmille tasoille.
Mitä muuta haluaisit kertoa festivaaliyleisölle?
Toivotaan, että syksyllä kohtaamiset konserteissa ovat taas mahdollisia. Mikään virtuaalitapahtuma ei voita live-elämystä, yleisön ja esiintyjien samassa fyysisessä tilassa jakamaa ainutkertaista hetkeä.
Wieniläinen ilta -ohjelman esittelyn löydät TÄSTÄ.
Petteri Pitkon taiteilijaesittelyn löydät TÄSTÄ.
Kirjoita ensimmäinen kommentti
Kirjoita kommenttisi