Artikkelit 1-41/41
Encanto Music ry (Helsinki Early Music Festival) on koordinoivassa roolissa verkostohankkeessa, jonka puitteissa Suomalainen barokkiorkesteri, Freiburgin barokkiorkesteri, Barokkanerne, Concerto Copenhagen ja Drottningholmin barokkiyhtye konsertoivat Suomessa, Saksassa, Puolassa, Ruotsissa ja Norjassa. Ensimmäiseksi toteutui Nordic Lights -festivaali 30.6.-1.7. Berliinissä. Tässä blogissa kerrotaan terveiset Berliinin matkasta, kerrotaan verkostohankkeen muut konsertit ja haastatellaan muutamia osallistujia kansainvälisen yhteistyön merkityksistä.
Espanjan tärkeimpien kuningaskuntien yhdistymisen ja Granadan kalifaatin kaatumisen ja Amerikan valloituksen myötä Espanjassa kehittyi ensimmäistä kertaa omaperäinen ruokakulttuuri. Löytöretkien myötä espanjalaiset tutustuivat suureen määrään jännittäviä uusia ruoka-aineita, kuten tomaatti, paprika, maissi, peruna, kaakao ja vanilja. Välimerellisiä makuja espanjalaisin tuulahduksin nautiskellaan Ritarihuoneen konsertissa 15.10. Kitarasolistina soittaa Petri Kumela.
Festivaalin konserteista viisi järjestetään kirkoissa. Onko kirkko konserttisali -ja muita kysymyksiä pohdittavaksi.
Varhaisimmassa muodossaan Elysium, (Elysion tai Elysionin kentät) oli niitty, jossa sankarit ja jumalten suosikit kuolemansa jälkeen saivat nauttia ikuisesta autuudesta miellyttävissä oloissa, koska niityllä ei satanut vettä eikä lunta.
Freiburgin barokkiorkesterin Kaukokaipuu-ohjelmasta sekä muusta festivaalin kansainvälisestä yhteistyöstä inspiroitunut blogiteksti luo 1600-1700 -lukujen ajan kuvaa etenkin matkustamiseen liittyen.
- Arkista eloa, valo ja ajan mittaus
- Bachin matka Arnstadtista Lyypekkiin
- Matkantekoa maalla
- Vesireiteillä
- Merellä
- Ilmassa
- Kohti kaukomaita
- Armeija
- Siirtokunnat
- Vankisiirtokunnat
- Kauppakomppaniat
Festivaalin muusikot Saksasta, Puolasta, Norjasta, Suomesta ja vähän Ruotsista ja Tanskastakin kokoontuvat yhteen erilaisin variaatioin. Yhteistä historiaa on kuitenkin takana jo vuosisatoja ja yhteisiä asioita löytyy enemmän kuin uskoisikaan. Tiesitkö että....
Barokkanerne -yhtyeen Barbarian beauties -konsertissa kuullaan teoksia, jotka ovat saaneet inspiraationsa idän eksotiikasta. Ohjelmassa on myös aaria O placido il mare Johann Adolph Hassen oopperasta Siroe re di Persia. Metastasio-taiteilijanimeä käyttänyt libretisti kirjoitti niin kiehtovan tekstin, että siihen on tarttunut yli 40 säveltäjää.
• passio: (lat. patere ≈ kärsiä) –> kärsimys, voimakas emootio, pakottava halu jotakin kohden; ransk. ≈ intohimo, kiihko.
• affekti: (lat. afficio –> pass.part.perf. affectus ) ≈ olla saatettu johonkin tilaan, tullut liikutetuksi; mielenliikutus.
• affetto, affectus (suom. affekti) ≈ Gemütsbewegung (Wather, 1732): mielenliikutus.
• Affecten = Leidenschaften” ≈ intohimot (Quantz, 1752)
Aspekteja-päivityssarjassa sivutaan festivaalin konserttien aiheita. Kotisivun konserttikohtaisessa ohjelmaesittelyssä ja käsiohjelmassa kerrotaan sisällöistä tarkemmin.
Lokakuussa 2023 kymmenettä kertaa järjestettävän festivaalin teema on X, joka voi kuvata tuntematonta, kohtauspaikkaa, kymmentä, suudelmaa, jonkin loppua, valintaa, vaaraa, kuolemaa tai mysteeriä. Kohtauspaikka ja risteys nousevat pintaan kansainvälisen yhteistyön projekteissa. Crossroads-sarjaan on valittu kymmenen X-symbolista inspiroitunutta lyhyttä tekstiä.
I Hermes
II Roomalaiset numerot / Roman Numerals / Romerska siffror
III Tienristeys / Crossroads / Vägkorsning
IV Suudelma / Kiss / Kyss
V Hirsipuu / Gibbet / Galge
VI Pyhän Andreaan risti / St. Andrew’s Cross / Andreaskorset
VII Hekate / Hecate / Hekate
VIII Nuottikirjoitus / Music Notation / Notskrift
IX Kohtaamispaikka / Meeting Point / Mötesplats
X Aarre / Treasure / Skatt
Mustista pompuloista koskettaviin kokemuksiin! Kysyimme, millaisia mietteitä festivaaliteema "Tarina ja liikutus" tuo yhdelle kuulijoistamme, Heli Tennilälle! Heli aikoo osallistua festivaalilla ainakin kahteen konserttiin: Labyrinthe de l'amour ja Ääniä kosmoksesta.
Kiitos kirjoituksesta, Heli!
Heli Tennilä
sanaleikkijä, HuK
sv-fi en-fi de-fi fr-fi
Cembalisti Marianna Henriksson ja koreografi Anna Mustonen kertovat lokakuussa ensi-iltaan tulevasta teoksestaan Eros. Kuusi esitystä Tanssin talon Erkko-salissa (6.-13.10.) ovat osa Helsinki Early Music Festivalin ohjelmistoa, ja produktion tuottavat Uuden tanssin keskus Zodiak, Suomalainen barokkiorkesteri sekä taideyhdistys i dolci. Esityksessä kuullaan Barbara Strozzin, Giovanni Felice Sancesin, Tarquinio Merulan, Claudio Monteverdin ja Marco da Gaglianon musiikkia.
Kanneltalo ja Ensemble Caprice täyttävät tänä vuonna 30 vuotta!
On syytä juhlaan kun neljällä Helsinki Early Music Festival -kumppanilla on meneillään juhlavuosi. Baccano täyttää tänä vuonna 20, Helsingin Barokkiorkesteri 25, Kanneltalo 30 ja Ensemble Caprice 30 vuotta! Kyselimme kuulumisia ja julkaisemme juhlavuosikuulumiset kahdessa blogissa. Nyt ovat esittelyvuorossa Baccano ja Helsingin Barokkiorkesteri:
Vuoden 2022 festivaaliteema on tarina ja liikutus. Siitä lisää tässä blogissa.
Helsinki Early Music Festivalin taustayhteisössä Encanto Music ry:ssä on pohdittu ajan olemusta jo yhdistyksen perustamisaikaan vuonna 2014. Tartuttiin kreikan kielen aikaa ilmaiseviin käsitteisiin kronos ja kairos. Ajan järjestely, sen mittaaminen, menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus mahtuvat kronos-termin alle, mutta etenkin kairos on kiehtonut kronoksen rinnalla. Kairos merkitsee oikeaa hetkeä ja viittaa ajan laatuun ja ajoitukseen. Kysymys ajan määrästä ja laadusta nousi pintaan viestiketjussa, jossa suunniteltiin klarinettitaituri Lorenzo Coppolan kanssa Oopperaa sanoilla ja ilman -ohjelmaa vuoden 2022 festivaalille.
Helsinki Early Music Festival -tapahtumia järjestetään eri puolilla kaupunkia. Tapahtumatiloista uusin on vasta valmistunut Tanssin talo ja vanhin 1810-luvulla nykymuotoonsa rakennettu Balderin talo ja sen sali. Jokaisella kahdeksalla tilalla on oma luonteensa ja historiansa ja jokainen tila antaa oman säväyksensä kuhunkin festivaalitapahtumaan. Tässä blogissa esitellään Balderin sali, Kannelmäen kirkko, 30-vuotias Kanneltalo, Musiikkitalo, Ritarihuone, Saksalainen kirkko, Sirenius-sali ja Tanssin talo.
Maria Elisabeth Lemmerhirt, Maria Magdalena Keverich, Maria Koller, Caterina del Sera, Anna Maria Walburga Pertl, Anna (Anne) Maria Mair ja Santa Ruffini (Raffini) ovat historiaan jääneiden merkittävien säveltäjien äitejä. Äitienpäiväpostauksessa onnitellaan äitejä.
"Bachin viulukonsertossa sydämeni syvimmätkin sopukat aukeavat, ja kohoan teoksen harmoniakulkujen ja maagisen rytmikoneen kuljettamina sellaisiin tiloihin, että paluu maan pinnalle kestää vähintään seuraavaan viikkoon saakka." Jukka Rantamäki on Tapiola Sinfoniettan II konserttimestari. Orkesteri esiintyy silloin tällöin barokkiohjelmiston parissa, niin nytkin Helsinki Early Music Festivalilla 1.10.2021. Haastattelussa Jukka pohtiii soitinkysymyksiä ja ohjelmistoaiheita.
"Jos sanon että Eine Kleine Nachtmusik on ollut telineellä silloin tällöin 11-vuotiaasta saakka niin miten pitkä tähän esitykseen (6.10.2021) tähdännyt prosessi sitten on ollut, 30 vuotta..." Näin pohtii viulisti Antti Tikkanen haastattelussa musiikillisen ilmaisujen taustoja pohtiessaan.
"Rajojen ylittäminen on aina kiinnostavaa. Ollaan alueella jossa on hyvä olla nöyrä, kuunteleva ja kokeileva. Jos ihmiset arvostavat toisiaan ja ovat rohkeita astumaan ulos omalta mukavuusalueeltaan, voi syntyä ihmeitä." Haastateltavana on sirkustirehtööri ja yrityskonsultti Vesa Purokuru.
Suomen Kansallisteatterin Helsingin mallin hanketta liidaava Eveliina Heinonen kertoo: Vaikka ajatukseni pyörivät tällä hetkellä pitkälti Pesula-esityksemme pesulingossa, on hauskaa pysähtyä hetkeksi miettimään KAARELLA-hankkeen viimeisiä vaiheita. KAARELLA-aluetaidehankkeemme päättyy lokakuussa ja sitä ennen nähdään Pesula - puhdistava esitys kerrostalojen pihalla Kannelmäessä ja Kuninkaantammessa 4.9. ja 11.9. 2021. KAARELLA-hanke on mukana Early Music Festivalilla kahdella erilaisella esityskonseptilla.
Näinä aikoina elämme kulttuurialalla sääntö-, laki-, ja ohjeviidakossa. Kunnon toimijan tavoin tälläkin festivaalilla mittaillaan turvavälejä, muutellaan suunnitelmia ja pidetään etäisyyksiä. Koska festivaalilla on mukana kevyt sadonkorjuuteema konserttiohjelmien taustalla, tutustukaamme etäisyyksiin, käsideseihin ja turvaväleihin liittyvien ohjeiden lisäksi EU:n syyssatoon liittyviin pykäliin.
Mutta jo viime vuoden festivaalilla oltiin kiinnostuneita EU-säädöksistä. Pizza Napoletanan pykälistä selosti tomerasti Roman Schatz kunnes muusikot kyllästyivät lätinään. Tapahtuneesta jäi jälkiä puolen minuutin mittaiselle tallenteelle, joka löytyy TÄSTÄ.
Kitaristi Petri Kumela esiintyy Helsinki Early Music Festivalilla 6.10.2021 Suomalaisen barokkiorkesterin solistina. Keskustelimme konserttikäytännöistä ja melomisesta.
Barokkiviulisti Irma Niskanen asuu Wienissä ja soittaa Helsinki Early Music Festivalilla Suomalaisen barokkiorkesterin Wieniläinen ilta -konsertissa. Haastattelussa käsitellään Wieniin, freelance-muusikoihin, koronaan ja kulttuurijuuriin liittyviä aiheita.
Barokkiviulisti Minna Kangas esiintyy Kohtaamisia barokkitorilla -tapahtumassa 3.10.2021 viulistimummo-tittelillä solistisessa roolissa.
Blogihaastattelussa Minna puhuu suhteestaan barokkimusiikkiin ja yhdessä tekemiseen: "Yhdessä tekeminen ja yhteyden syntyminen ihmisten kesken soittamisen ja musiikin luomien mielikuvien kautta luo merkityksellisyyttä, onnen tunnetta, iloa ja mielen rauhaa."
Sellisti ja gambisti Louna Hosia on viettänyt lapsuutensa Kannelmäessä. Festivaalilla Lounaa kuullaan mm. Kannelmäen kirkossa järjestettävässä barokkitoritapahtumassa, jota hän suunnittelee. Blogissa Louna kertoo kohtaamisista Kaarelan alueella ja muissa taidetapahtumissa.
Cembalisti Marianna Henriksson on Helsinki Early Music Festivalin suunnittelutyöryhmän jäsen ja monessa mukana muutenkin. Marianna kertoo haastattelussa kokemuksistaan Berliinissä ja ajatukistaan monitaiteellisiin projekteihin liittyen. Bacchuksen nuokkumisesen syy selviää myöskin.
Suomalaisen barokkiorkesterin taiteellinen suunnittelija Pauliina Fred kertoo haastattelussa suhteestaan Norjaan, rakkaudestaan pohjoismaisiin kieliin ja aikomuksestaan olla festivaaliluuhka.
Suomalaisen barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Petteri Pitko kertoo kansainvälisyydestä ja ohjelmasuunnittelun vaiheista.
"Täällä Pohjolassa viljelykasvien sadonkorjuuaika ulottuu keskikesän puutarhamarjojen keräämisestä lokakuun alun viimeisten juurikkaiden, viljojen ja härkäpavun talteenottoon. Kauden päätteeksi on perinteisen juhlan, kekrin aika."
Lue blogista sellistin ja festivaalin huikopalavastaavan sadonkorjuuterveiset.
Korona-aika ei ole ensimmäinen kerta kun tanssia ja laulua on rajoitettu. Blogissa nostetaan esiin muutama hupirajoituksia sisältänyt historian käänne.
Helsinki Early Music Festival on viidesti järjestetyn Encanto Festivalin uusi nimi. Festivaalin pääkumppanina on vuodesta 2020 alkaen Suomalainen barokkiorkesteri. Festivaali luo puitteita kansainväliselle yhteistyölle vanhan musiikin taitureiden kesken ja nauttii muiden taidelajien tuomista höysteistä vanhan musiikin esityksissä. Suomalaisen barokkiorkesterin Kaarelan alueella tapahtuvan Juurilla-hankkeen aikana festivaali tutkii myös kaupungin reuna-alueiden ilmiöitä ja kaupunkilaisten osallistavia taiteentekomalleja yhdessä Helsingin Kaupunginteatterin Kaarella-hankkeen kanssa.