Louna Hosia on gambisti ja barokkisellisti. Hän soittaa Suomalaisessa barokkiorkesterissa ja on tällä hetkellä aktiivisessa roolissa orkesterin Juurilla-hankkeessa Kaarelassa. Taide kuuluu kaikille ja Juurilla-hankkeella on monia ulottuvuuksia: Hanke altistaa alueen asukkaita barokkimusiikille ja muusikoita erilaisille kohtaamisille mitä moninaisemmissa paikoissa. Hanke toivottaa myös tervetulleeksi alueen asukkaita mukaan taiteentekoon, tutkimaan juuria tai juurtumista musiikin kautta. Helsinki Early Music Festival tarjoaa tapahtumia niin kaupungin keskustassa kuin kiintoisilla reuna-alueilla. Festivaali rakentuu kansainvälisen yhteistyön teemoille Kaarelan alueella ja muissa tapahtumissa.
Kyselimme Louna Hosian ajatuksia festivaaliteemoihin liittyen.
Kohtaamisia barokkitorilla on Helsinki Early Music Festivalin pienmaratontapahtuma Kannelmäen kirkossa sunnuntaina 3.10. Suunnittelet tapahtuman taiteellista kaarrosta yhdessä Vesa Purokurun kanssa. Kuka kohtaa kenet?
Tapahtumassa mukana olevat ja sinne tulevat kohtaavat markkinahenkistä toritunnelmaa, erilaisia esityksiä ja tilanteita, järjestystä ja kaaosta, toisensa. Yleisö saattaa löytää itsensä tapahtumassa koottavasta kaikille avoimesta orkesterista soittamasta. Torilaisiin kuuluu yleisön lisäksi fibolaisia, Sibelius-Akatemian opiskelijoita, nuoria soittajia, balettitanssijoita ja Kansallisteatterin näyttelijöitä. Pullan ja kahvin saattaa kohdata kirkon pihalla.
Toimit Kaarelan alueella seutusellistinä ja olet soittanut monenlaisissa paikoissa yllättäen ohikulkijoita. Millaiset hetket ovat olleet sinulle erityisen merkityksellisiä?
Kaikkien ohikulkijoiden kohtaaminen varsinkin näin pitkän korona-ajan jälkeen tuntuu merkitykselliseltä, kun ihmiset haluavat ja ehtivät pysähtyä, kuuntelevat ja juttelevat niin juna-asemalta töistä palatessaan kuin hävikkiruokajakelusta ruokaa hakiessaan. Tämän kesän kenties koskettavin kohtaaminen on ollut palvelutalossa, jossa eräs vanhus toivoi minun soittavan Camille Saint-Saënsin Joutsenen. Kaikkien yllätykseksi toiveen esittänyt vanhus tanssi tuolillaan istuen balettikoreografian käsiosuuden duettona kanssani kappaleen ensimmäisestä fraasista loppuun asti. Musiikki ja liike tutkitustikin jäävät ikääntyessämme solutasolle muiden aistien tai taitojen jo hiipuessa.
Sen lisäksi, että soitat Suomalaisessa barokkiorkesterissa konserttisaleissa, olet ollut mukana useissa projekteissa, joissa ammattilaiset, opettajat, opiskelijat ja harrastajat ovat yhtä aikaa lavalla. Mikä merkitys tällaisilla projekteilla on kokemuksesi perusteella osallistujille? Entä itsellesi?
Tällaisilla grossotapahtumilla on valtava merkitys sekä jokaisen osallistujan oman musiikkisuhteen että yhteisen elämyksen kokemiselle. Kun pääsee soittamaan satapäiseen orkesteriin, ei sitä soinnillista ja yhteisöllistä kokemusta voi tavoittaa mitenkään muuten. Nämä tapahtumat muistaa vielä vuosien ja vuosikymmenten jälkeen.
Barokkitori-tapahtumassa on paljon eri osallistujia ja suunnittelu on pitkäjänteistä ja sisältää paljon vuorovaikutusta osallistujien kanssa ja heidän kesken. Miltä tuntuu olla keskellä prosessia ja mitä odotat lopputulokselta?
Pitkäjänteinen työskentely mahdollistaa asioihin paneutumisen ja jalostaa meikäläisen hosuvaista luonnetta. Olen tosin onnistunut tänä kesänä pitämään kesä- ja sairaslomaa sekä tekemään monenlaisia muitakin projekteja enkä kuljeta kaikkia projekteja aktiivisesti mukanani. Keskellä prosessia oleminen voi olla kutkuttavaa, inspiroivaa, odottavaa, epätietoisuuden vuoksi turhauttavaakin.
Olet viettänyt lapsuutesi Kannelmäessä Kaarelan alueella. Onko alue jo lapsuusaikoina ollut yhtä monikulttuurinen kuin nyt?
Minun kokemukseni ja muistini mukaan Kannelmässä monikulttuurisuus lisääntyi merkittävästi 1990-luvulla.
Mikä oli paras leikkipaikka Kannelmäessä?
Lapsuudenkodin takapihalta avautuva Trumpetin leikkipuisto. Ohjaajat olivat huippuja ja lapsille järjestettyä monipuolista ohjelmaa oli ympäri vuoden. Kesäisin ruokailtiin leikkipuistossa ja itse kävin luistelu- ja hiihtokoulut sekä lasten olympialaiset ynnä muut leikkipuistossa.
Soitat sellon lisäksi viola da gambaa. Lisäksi olet sahansoiton Suomen mestari. Vaikuttaako soitin ilmaisuun ja musiikin koskettavuuteen?
Sahan ominaisuudet soittimena vaikuttavat olennaisesti sen soittimen ilmaisuun: sahalle sopivat rauhalliset ja asteittain liikkuvat sävelkulut. Sellon ja viola da gamban ilmaisua ohjaavat soittimien luonteen ja äänenvärin lisäksi soitettava ohjelmisto, soittoympäristö sekä soittokaverit. Sellon, viola da gamban ja sahan äänenväreihin en usko kyllästyväni koskaan.
Louna Hosian taiteilijaesittely löytyy TÄSTÄ
Lounan voit kohdata ainakin kahdessa festivaalitapahtumassa:
Festivaalitapahtumia Kaarelan alueella 2021:
3.10. klo 10 Perhemessu
3.10. klo 15 Kohtaamisia barokkitorilla
5.10. klo 15.30 Kulttuuri-ja kielikahvila
5.10 klo 18 Naapuripöytä
7.10 klo 12 Hetki aikaa
7.10. klo 19 Uusia tuulia Pohjolasta
Suomalaisen barokkiorkesterin Juurilla-hanke:
Kirjoita ensimmäinen kommentti
Kirjoita kommenttisi