Encanto Music

Läs mer: encanto.fi

Vid alla Encanto-evenemang skapas en diskuterande och kollektiv atmosfär. Till den livsnära festivalens kärnuppgifter hör att bjuda publiken på konstevenemang med djupt planerade innehåll i kvalitativa framföranden, smått tilltugg vid passande tillfällen samt en vänlig stämning skapad av produktionsteamet. Man kan tillbringa veckoslutet vid flera evenemang, träffa nya och gamla vänner.

Den experimentella och nyskapande festivalen utforskar intressanta infallsvinklar på samverkan mellan centrum och förortskonst, samlevnad mellan internationella toppbarockorkestrar och mångsidigt inkluderande konstskapande samt stöder utvecklandet av musikerskapet inom ramen för samarbete med andra konstformer. Även projektet ”Vid rötterna” i Kårböle får presentera resultatet av det regionala arbetet vid festivalen.

Om musikens och barockmusikens betydelse

Hur lyssnade man på musik under gångna århundraden? Då vi betraktar hur konserttillställningar avbildats i gamla målningar, råkar vi direkt på mångsidighet: musiker och åhörare har avbildats i livsnära scenerier, nära inpå varandra, sida vid sida i kyrkor, kammare, i vimlet på gatan, i naturen eller på estrader i pampiga slott. Hundar, katter, kockar, barn, älskande och gycklare som spelar tamburin hör alla till den färgglada och händelserika bilden. Bilden rymmer också en kraftig, läcker måltid med ett vinglas därtill. Denna starkt emotionella och teatraliska värld breder ut sig rakt inför våra ögon i de gamla målningarna. Musiken är en stadig del av detta liv.

Jämfört med vad vi kan se i dessa målningar har konserttillfällena för klassisk musik blivit mera ritualmässiga under de senaste 150 åren. Publiken som känner till konsertetiketten och -praxisen sätter sig allvarlig, kunnig och insatt på sina stolar, och den frackklädda orkestern fungerar under ledning av en musikalisk auktoritet. Exempelvis unga lyssnare känner sig inte nödvändigtvis hemma bland dessa för dem obekanta riter, och upplevelsen blir distant. Detta istället för att de skulle få komma med på ett äventyr där resultatet är att hitta de skatter vårt musikaliska arv har att erbjuda.

Som tur är har nya vindar blåst på konstfältet i olika länder. T.ex. i Tyskland har skickliga koreografer och dramaturger såsom Sasha Walz, Juan Kruz de Esnaola och Folkert Uhde skapat konsertserier, festivalkoncept och föreställningar, där den musikaliska upplevelsen har förts närmare publiken också genom små förnyelser. Ljus, utrymme, placering av musiker och åhörare samt samarbete mellan representanter för olika konstgrenar är exempel på verksamhet som har lett till att ny publik börjar intressera sig för tidig musik och klassisk musik.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.