Innehållsmässig bakgrund

Om musikens och barockmusikens betydelse

Hur lyssnade man på musik under gångna århundraden? Då vi betraktar hur konserttillställningar avbildats i gamla målningar, råkar vi direkt på mångsidighet: musiker och åhörare har avbildats i livsnära scenerier, nära inpå varandra, sida vid sida i kyrkor, kammare, i vimlet på gatan, i naturen eller på estrader i pampiga slott. Hundar, katter, kockar, barn, älskande och gycklare som spelar tamburin hör alla till den färgglada och händelserika bilden. Bilden rymmer också en kraftig, läcker måltid med ett vinglas därtill. Denna starkt emotionella och teatraliska värld breder ut sig rakt inför våra ögon i de gamla målningarna. Musiken är en stadig del av detta liv.

Jämfört med vad vi kan se i dessa målningar har konserttillfällena för klassisk musik blivit mera ritualmässiga under de senaste 150 åren. Publiken som känner till konsertetiketten och -praxisen sätter sig allvarlig, kunnig och insatt på sina stolar, och den frackklädda orkestern fungerar under ledning av en musikalisk auktoritet. Exempelvis unga lyssnare känner sig inte nödvändigtvis hemma bland dessa för dem obekanta riter, och upplevelsen blir distant. Detta istället för att de skulle få komma med på ett äventyr där resultatet är att hitta de skatter vårt musikaliska arv har att erbjuda.

Som tur är har nya vindar blåst på konstfältet i olika länder. T.ex. i Tyskland har skickliga koreografer och dramaturger såsom Sasha Walz, Juan Kruz de Esnaola och Folkert Uhde skapat konsertserier, festivalkoncept och föreställningar, där den musikaliska upplevelsen har förts närmare publiken också genom små förnyelser. Ljus, utrymme, placering av musiker och åhörare samt samarbete mellan representanter för olika konstgrenar är exempel på verksamhet som har lett till att ny publik börjar intressera sig för tidig musik och klassisk musik.

Internationella samarbeten

Encanto Music rf (Encanto Festivalen 2016-2019) hade kulturhuset Radialsystem V från Berlin som sin samarbetspartner. Radialsystem har på en kort tid hittat en publikbas som har en bredare profil än den traditionella profilen för besökare på konsert- och kulturevenemang. Konsthusets musik-, teater- och dansföreställningar lockar också en stor ung publik som ett resultat av den tvärkonstnärliga och experimentella profil som skapats. Ensemblerna Akademie für Alte Musik Berlin, dansgruppen Sasha Walts & Guests och Vocalconsort Berlin och Solistensemble Kaleidoskop repeterar och uppträder regelbundet i huset. Utöver dessa uppträder också en stor skara ansedda gäster i detta kulturhus.

Den konstnärliga ledaren för Radialsystem, Folkert Uhde, deltade i Encanto Festivals produktioner och konceptutveckling samt i arrangemangen kring turnékonserterna i Tyskland. Folkert Uhde har studerat radio- och tv-teknik, barockviolin och kommunikations- och musikvetenskap. När han var verksam som manager för Akademie für Alte Musik Berlin-orkestern (Uhde & Hackersee Musik Management) blev orkestern en av de mest betydande orkestrarna för tidig musik i Europa som en följd av den omfattande turné- och inspelningsverksamheten. Nuförtiden arbetar Folkert Uhde främst med att utveckla konstnärliga projekt. Variationer av Folkert Uhdes idéer har redan tidigare tagit sig till Finland. Av dessa kan särskilt jättekonserterna Concerto Grosso som Finländska barockorkestern förverkligade och småskaliga sk. ”madrasskonserter” (där publiken ligger på madrasser och lyssnar) nämnas. Uhdes verksamhet som kulturproducent har också uppmärksammats med priser.

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.